• bann01.jpg
  • bann02.jpg

Wycieczka do Pragi

pragaW dniu 17 listopada 2017 r. grupa młodzieży z Powiatowego Zespołu Szkół w Świebodzinie zwiedziła Pragę. W wycieczce wzięło udział 40 uczniów z klas I THO, 1 TEH, 1 TI, 1 TL, 1 TM, 1 CS, 2 TL, 2THO, 2 TM, 2 TI, 2 TLM, 2 TŻ, 3 TE, 3 TŻ, 3 MG, 4 TŻ, nad którymi opiekę sprawowali nauczyciele Marian Hoszman, Maciej Wyjatek, Natalia Hoszman i Jolanta Sojka. Wycieczka miała charakter turystyczno-krajoznawczy, gdyż jej głównym celem było zapoznanie się z najważniejszymi zabytkami oraz dziedzictwem kulturowym stolicy Czech, miasta z ponad tysiącletnią historią.

Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Hradczan - kompleksu zamkowego, dawnej siedziby królów czeskich, położonego w dzielnicy Pragi, zwanej Hradczanami, rozciągającej się na wzgórzu nad Wełtawą. Założony w IX wieku zamek królewski, od 1918 roku jest siedzibą prezydenta Czech. Tutaj zwiedziliśmy katedrę św. Wita - największy kościół Pragi, uważanej za symbol duchowy państwa.

Po krótkim przystanku na rynku, skąd rozpościera się przepiękna panorama miasta, wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO, i zrobieniu niezliczonej ilości zdjęć, przeszliśmy się uliczkami Małej Strany - romantycznej dzielnicy położonej na lewym brzegu Wełtawy, u stóp praskiego zamku, gdzie zobaczyliśmy olbrzymie pałace i inne urokliwe miejsca, w których mieszkali mniej zamożni obywatele Pragi. Zwiedziliśmy kościół św. Mikołaja, kościół Matki Boskiej Zwycięskiej- wczesnobarokową świątynie, ze słynną, woskową figurką Jezusa, słynącą z cudów.

Następnie udaliśmy się do jednej z najsłynniejszych i najczęściej odwiedzanych atrakcji turystycznych miasta – Mostu Karola. Łączący oba brzegi rzeki Wełtawy 500-metrowy most, istnieje od XIV wieku. Na moście Karola znajduje się ponad 30 zespołów figuralnych, które są prawdziwą galerią barokowych rzeźb, stworzonych przez najwybitniejszych artystów tamtej epoki. Następnie podziwialiśmy Praski Orloj – średniowieczny zegar astronomiczny, znajdujący się na południowej ścianie Ratusza Staromiejskiego, który mierzy czas na sposób staro-babiloński. Skonstruowany w 1410 roku jest jednym z najbardziej znanych zegarów astronomicznych na świecie i popularną atrakcją turystyczną. Zegar składa się z trzech głównych części: astronomicznej - pokazującej położenie ciał niebieskich, kalendarzowej - z medalionami reprezentującymi miesiące i animacyjnej - z ruchomymi figurkami dwunastu apostołów i wyobrażeniami Śmierci, Turka, Marności i Chciwości, które co godzinę odbywają "przedstawienie".

Potem zwiedzaliśmy Stare Miasto - jedno z najważniejszych miejsc w stolicy Czech, historia którego sięga ponad tysiąc lat wstecz. Ilość zabytków jest tutaj naprawdę imponująca, każda kamienica posiada bardzo bogatą i barwną historię, często obfitującą w naprawdę ciekawe elementy. Zobaczyliśmy Ratusz Staromiejski, zlokalizowany na Rynku Starego Miasta, Kościół Św. Mikołaja na Starym Rynku, Kościół Matki Bożej przed Tynem, Pomnik Jana Husa i wiele innych zabytków, które można by wymieniać bez końca. Z ciekawością słuchaliśmy naszego przewodnika, rodowitego prażanina, opowieść którego obfitowała w dowcipy i ciekawostki.

Wieczorem spacerowaliśmy rozświetlonymi kolorowymi światełkami ulicami Pragi. Była to okazja nie tylko do kupienia rozmaitych pamiątek, ale również do spróbowania tradycyjnych potraw czeskich.

Zmęczeni lecz pełni wrażeń opuszczaliśmy Pragę, bogatsi o nowe wiadomości i doświadczenia, pełni nadziei, że kiedyś jeszcze wrócimy do tego pięknego miasta.